Als iedereen optimaliseert, wie staat dan bovenaan in Google?

Op 30 januari 1940 beleefde de Elfstedentocht zijn meest merkwaardige aankomst ooit. De 5 leiders in deze beroemde schaatswedstrijd gleden samen over de eindstreep. De jury besloot het hele kwintet tot winnaar uit te roepen.

Op het internet lijkt zich iets gelijkaardigs voor te doen. SEO technieken worden steeds professioneler toegepast, websites zijn steeds optimaler optimised. Bijgevolg dringt de vraag zich op: als iedereen deze principes op dezelfde wijze gebruikt, wie glijdt er dan als eerste over de Google eindmeet? Met andere woorden: hoe kan je dan nog een verschil maken?

“People have been talking about technology and not creativity”

Deze woorden van de levende reclamelegende John Hegarty geven meteen het antwoord. Er wordt vandaag – en terecht – veel aandacht besteed aan technologie. Minder positief is dat de boodschap zelf verwaarloosd wordt. We focussen op zoekwoorden en zoektermen, en verliezen uit het oog dat deze moeten passen in een aantrekkelijk verhaal.

Om het bekende spreekwoord over “happiness” even te parafraseren: “technology is not a destination, it’s a way of travelling”. De technologie kan enkel het transportmiddel van je boodschap zijn. Je smeedt geen emotionele band met je doelgroep op basis van louter zoekwoorden en zoektermen. Wel door rond deze termen een boeiend verhaal te weven, en dat verhaal in een aangename vormgeving te gieten.

Maak het verschil door verschillend te zijn

In een wereld waarin iedereen met gelijke wapens strijdt, maak je het verschil met creativiteit. Dat is in communicatie altijd zo geweest, en het blijft in dit internettijdperk onverminderd van toepassing. Maak je website leuker om te lezen en fijner om te bekijken dan deze van je concurrenten. Dan bied je de bezoeker een fijne ervaring, krijg je meer en langere bezoeken en overschrijd je als eerste de Google streep. Of om met de woorden van Hegarty te eindigen: “technology creates opportunity, but it’s creativity that creates value”.